Hvordan fungerer spilleautomater, og hvordan tjener selskapet bak penger på dem ?

De første spilleautomatene var basert på poker, et spill som mange innbyggere fra østkysten i USA var kjent med i slutten av 1800-tallet. Maskinen – opprinnelig produsert i 1891 – besto av et hus som inneholdt fem roterende trommer som hver hadde ansiktene på ti spillekort på dem.

Generelt sett var ansiktene til spar 10 og hjerter A – ikke på noen av spillets trommer, så ved å utelate disse kortene kuttet man oddsene for at en spiller ville få det beste resultatet –  en royal flush – til ca. 50% av normalt. Eieren av spilleautomaten kunne igjen manipulere automatens tromler, ved å endre rekkefølgen på dem – og dermed redusere sjansene for gevinst ytterligere.

I 1931 kom de første spilleautomatene til Norge – dette i hovedsak spilleautomater som ble importert fra Finland. Selve spilleautomatens historie strekker seg derimot tilbake til USA på  slutten av 1800-tallet – men da ikke i den formen vi har lært å kjenne dem idag godt og vel 130 år senere.

De helautomatiske spilleautomatene var faktisk forbudt i konservative Norge, helt frem til 1990 da politikerne gjorde dem lovlige – men allerede fra tidlig 70-tallet var det installert spilleautomater på norske passasjerbåter som ferdtes både i og utenfor norske farvann.

Et vanlig syn på 1980- og 1990-tallet

Spilleautomater var et normalt syn ved inngangen til nær sagt enhver matvarebutikk eller på ditt lokale kjøpesenter fra tidlig 1980- og 1990-tallet – men

Fra 2006 ble det i Norge innført forbud med lov mot bruk av sedler i spilleautomater i Norge for å redusere impulsforbruket til de mest avhengige spillerne – og det ble også forbudt å sette opp spilleautomater i lokaler som også hadde minibank installert i lokalet – men slike forbud finner selvsagt de avhengige greit veier rundt…

Av åpenbare grunner foretrekker utviklere og eiere av spilleautomater å holde lokk på hemmelighetene bak maskinene som utvikles. Det er et minimum av informasjon de er pålagt å publisere – som f.eks Norsk Tipping sitt produkt Multix – har følgende  tilbakebetalingsprosent.  Den totale tilbakebetalingsprosenten skal i henhold til NT være på minst 30% – mens den i 2015 var den på 92%.

Hvorfor er det viktig for spillerne å vite payback og hold prosentandeler?

Om tilbakebetalingsprosenten er (i NT sitt tilfelle) på 92% betyr dette i praksis at deres gevinst er på 8% totalt. Dette betyr at for hver 100-lapp du spiller, så tjener i praksis maskinen 8 kroner på dette spillet.

Dette høres selvsagt litt rart ut all den tid du som spiller gjerne kan ha vunnet jackpot, eller gevinster som – for deg – gjør at du har tjent penger denne gangen, men 8% er selvsagt i dette tilfellet en gjennomsnittlig utbetalingsprosent, og for hver som vinner er det selvsagt en god del andre som er med å finansierer dette for å få det til å gå rundt…

Maskinen er programmert til å slippe gevinster ved jevne mellomrom, men sørger altså alltid for at i det store og det hele – så for hver 100 lapp den slipper ut holder den igjen 8 kroner for seg selv året gjennom, mens 92 kroner går tilbake til spillerne i form av gevinster.

Om du hadde satt deg ned med en av disse maskinene og spilt for 10 kroner hvert 10 sekund – ville du omsatt for 60 kroner på 1 minutt – og på en time ville dette igjen vært en sum tilsvarende 360 spill og 3600 kroner – så teknisk sett ville din teoretiske kostnad da forløpt seg 8% av 3600 kroner – eller nærmere bestemt 288 kroner.

Altså – uavhengig av om du har vunnet jackpot, eller andre store summer denne timen du spilte – så ville du vært med å bidratt med 288 kroner til selskapet bak spilleautomaten.

Vi setter pris på din tilbakemelding

Legg igjen kommentar

Search